menghitung hari yang semakin pendek

Nemo Wagging Tail ...i love n miss u weet weet lalinggg...



rakan rakan saya :)

Sunday, January 12, 2014

kerana dia...

as salam…
aku rasa, sampai sekarang aku boleh hadap apa saja dalam hidup, adalah disebabkan aku punya mereka yang sangat kuat sebagai penyangga hidup aku…kuat macam mana sekalipun orang pandang aku (mungkin), aku selalu mengingatkan diriku dua manusia yang tidak pernah tinggalkan aku sejak aku wujud dalam dunia…

ya…
ibu dan abah…
Puan Mulia dan Ketua Keluarga terbaik…


sekarang ada suami…
jadi, ada tiga kini…

tapi sekarang ini, aku hanya mahu berkongsi tentang yang lebih dekat dengan hati…syurga aku---dimana dia yang menentukan halal atau sebaliknya setiap langkahku…yang kena dengan situasi aku, emosi aku saat ini…barangkali, terlampau banyak benda yang mahu aku fikirkan dalam satu masa, berkadar langsung dengan emosi serta suasana dari aku mula bekerja, aku fikir, bila dinilai kembali, kawan---teman paling setia---dan sahabat aku yang paling akrab adalah suami…

isteri kepada suami…
kawan aku pernah kata aku tidak punya kawan lain selain suami…jujurnya, suami adalah tempat aku bercerita segalanya…apa saja yang aku lakukan mesti akan terlintas pemikiran tentang suami sendiri…memandangkan suami aku terpaksa mencari rezeki jauh beribu batu dilaut sana…jadi, setiap kali aku mahu lakukan sesuatu, aku mesti teringatkan suami…terfikirkan bagaimana reaki suami kalau suami dapat tahu dan sebagainya…dalam beberapa situasi,kalau aku rasa suami akan benci perkara tersebut, aku akan tinggalkan sahaja…biar pun aku sendiri akan rasa kecewa…
mudah…
dengan suami, aku banyak bercerita benda…
siapa kata berjauhan dengan suami tidak boleh meluahkan segala rasa, malah aku rasa suami lebih memahami aku…dari hal kerja, membawa kepada hampir setiap benda yang aku rasa boleh berkongsi dengan suami…jadi, bila berbual dengan suami malam tadi melalui telefon (italk) tentang benda yang dekat dengan hati, aku tekankan kaki aku ke lantai, kepal telefon gengam ku dengan kuat, tahan air mata dari mengalir dan cuba berlagak dengan nada suara tenang sedaya upaya yang aku boleh…ya, aku manusia yang sedemikian rupa…yang sejak dahulunya memang berfikiran dangkal (mengikut ukuran pemikiran orang lain)---memandangkan pada aku, kegembiraan aku bergantung kepada kegembiraan suami…menyakiti dia, umpama menyakiti aku secara langsung…

ya…
naïf eh???
peduli pula aku…
membuatkan dia tersentuh, masam muka mencuka---kau bakal berdepan dengan aku yang kalau amarahnya tidak terkawal, mungkin aku buka lagi isteri yang berikan senyuman paling cantik (walaupun hati dicarik-carik) pada kau…mudah sahaja…mudah berurusan dengan aku, memandangkan, aku punya lelaki yang paling hebat di mata aku di jiwa aku…

“abg, kalau orang tak suka kita camna?”
“kita jangan tak suka orang”

“kalau orang tetap tak suka kita?”
“mungkin kita ada rasa tak suka pada orang…bersihkan jiwa dari ada rasa macam tu pada orang lain”

“tapi kalau kita takda benci pada orang, tapi orang benci juga pada kita?”
“itu ujian Allah pada kita…nak tahu sejauh mana sabar kita”

“sabar pun ada had juga abg”
“abg tahu…tapi, benda begini kita tak boleh jangka…Allah buat sesuatu kan bersebab…banyakkan istighfar…doa…solat hajat…moga Allah tunjukkan cara”

itu suami…
tatkala aku separa mamai dipenuhi dengan darah muda, panas menggelegak dan rasa mahu marah semata, dia ada untuk beritahu aku bahawa segala perasaan itu boleh dikawal dengan senjata yang bertunjangkan agama…doa…amalan-amalan mulia…baik wajib, sunat segala…supaya, isteri yang setiap kali ada bersama dia ini mampu kawal marah (walaupun seringkali hampir jadi pengganas).

senyum…
dalam segala urusan, ada kata-kata suami buatkan aku lebih menghargai apa yang aku cuba buat dan lakukan..mungkin dengan teguran yang garang, yang buatkan aku sering tertanya-tanya mengapa, mengapa, mengapa---kini aku dapat jawapan yang aku dambakan…

setiap apa yang suami lakukan ada justifikasi dia sendiri yang tidak perlu diberitahu kepada aku isterinya secara lisan…satu hari, dia akan mengerti…dan kini, aku mengerti setiap tindak tanduk yang suami lakukan (sekurangnya).

suami…
terima kasih atas segalanya…
sekurangnya, malam tadi, sewaktu letak kepala atas bantal, aku boleh atur semula banyak benda dalam kepala…apa yang dicari hari ini, dikutip demi masa hadapan yang lebih baik bukan untuk keperluan sendirian semata…bukan sekadar mencari di mana hilangnya jiwa---tapi mengukuhkan diri agar tabah menghadapi apa sahaja…

senyum…

terima kasih, abg…
selamanya suami hebat…
“aku tidak punya berjuta kawan alam maya…
aku tidak punya beribu kenalan…
aku tidak punya sahabat baik…
tapi aku dikurniakan...
PUNYA SEORANG SUAMI HEBAT!”

"bila segalanya tidak seperti yang kita fikirkan, rancangkan---jangan pernah berputus asa…biar kalah mencuba daripada duduk diam dan pujuk diri untuk pasrah (Amyza Nazlan, 13 Januari 2014)"

No comments:

Post a Comment