menghitung hari yang semakin pendek

Nemo Wagging Tail ...i love n miss u weet weet lalinggg...



rakan rakan saya :)

Sunday, February 2, 2014

"mana ada benda senang di dunia ini? apatah lagi mencari rezeki" itu kata Kopi aku...

apa kau ingat semua benda senang di dunia ini?
susah kawan…
lebih – lebih lagi pekerjaan yang memerlukan tenaga yang kuat sekaligus otak yang sihat…

senyum…
mana ada benda senang kawan?

jadi, bila kau terasa bila aku menulis tentang “aku bersuami kan mamat offshore” kau kata---bosan lah perkahwinan jarah jauh, jarang berjumpa---kau tak rindu suami kau ke---senang hidup kau bukan, kahwin tapi macam tak kahwin je---ada lagi kerja lain gaji tinggi dan senang, kenapa suami kau tak pilih kerja tue jer – susah payah berpanas berhujan di lautan sana kenapa?...kau tiba – tiba mahu sentap dan melatah, ada aku kisah? aku menutup pengenalan diri kau dengan bersahaja, tidak aku dedah kan kau siapa kepada umum…alasan aku mudah, aku masih punya rasa kasihan pada kau walaupun kau mengeluarkan pernyataan yang semua orang baca pun rasa menyampah…macam sampah…
kau : kenapa kau bercerita pasal pekerjaan suami kau di blog?

aku : aku cuma berkongsi kisah pekerjaan suami aku yang aku rasakan lain dari yang lain…kenapa?

kau : aku rasa kau sengaja nak perli aku sebab nya suami aku hanya pemandu lori…

aku : adakah? selama ni aku tak pernah tahu pun yang suami kau pemandu lori…kau bukan kenalan rapat aku, aku tak pernah ambil kisah pasal orang lain termasuk kau…

kau : tapi aku terasa…

aku : (tercengang seketika) maaf kawan, menulis adalah terapi buat aku…aku cuma mahu berkongsi kepada sesiapa yang ingin tahu sahaja…kalau kau tidak suka dengah penulisan aku, sila abaikan blog aku…senang bukan?

kau : tapi aku suka baca setiap dari penulisan kau, terasa dekat di hati aku…tapi entry kau pasal pekerjaan suami kau buatkan aku terasa…

aku : aku minta maaf sekali lagi untuk kau, walau pun aku tak tahu apa salah aku…aku tiada niat untuk nak sakit kan hati sesiapa dengan setiap penulisan aku…aku menulis cuma untuk mengisi masa terluang aku…lagi satu, suami aku suka aku menulis…bila dia balik kedarat nanti dia akan baca setiap tulisan aku…dia suka aku menulis dan bercerita, ini secara tidak langsung aku menulis untuk menghiburkan hati suami aku…

kau : adakah aku salah?

aku : aku tak tahu, kau fikirlah sendiri

kau : (tiada lagi balasan text selepas itu)

ketawa…
buat Kopi (panggilan manja aku untuk suami aku dalam setiap penulisan aku)…
saya adalah (mungkin manusia pertama) yang memandang tinggi nilai pekerjaan Kopi…kerjaya yang saya rasakan banyak menyumbang kepada sektor ekonomi pada masa sekarang…ada kenalan saya katakan, kerjaya Kopi unik dan luas…ia juga sedikit sebanyak sudah berubah Kopi menjadi seorang yang lebih matang dalam meneruskan kehidupan bila Kopi bertapak dalam kerjaya ini…ini kerjaya mulia, saya lebih suka Kopi mengambil pendekatan seperti sekarang “setiap apa yang Kopi lakukan adalah kerana allah dah pilih Kopi menyumbang tenaga dalam pekerjaan sekarang…semasa dilaut, tidak ada apa yang Kopi fikirkan selain dari untuk mencari rezeki demi keluarga dan isteri Kopi…orang tak suka tak apa, masih ramai lagi yang sudi memegang jawatan dalam kerjaya Kopi ini” betapa indah nya kata – kata Kopi buat saya…
ini antara pesanan Kopi buat aku

tidak ada jalan pintas…
alangkah telur pun ambil masa menetas…
jangan nampakkan sangat yang kita tidak cerdas…
bila ditembak berdas-das..

jangan kata itu kesukaan bila berbicara…
nanti itu akan mengundang celaka…
bukan setakat pada masa hadapan negara…
lebih – lebih lagi pada anak harapan bangsa…
jangan musnahkan impian lain manusia…
dengan sikap kita yang akan mengundang orang rasa kecewa

aku : dalam proses akhir menulis untuk sesuatu…masih lagi membawa satira reality sebuah kehidupan yang meralitkan diri serta mematangkan pemikiran dalam menongkah sebuah arus cabaran…hidup ini sesuatu yang indah, lebih membahagiakan bila sudah punya Kopi yang amat memahami…

No comments:

Post a Comment