menghitung hari yang semakin pendek

Nemo Wagging Tail ...i love n miss u weet weet lalinggg...



rakan rakan saya :)

Wednesday, May 23, 2012

mimpi, mungkin rindu agaknya...

sebelum tidur semalam, dengan rasa sakit sedikit di lidah dan sakit dalam hati (huru-hara manusia ini) – saya buka satu persatu gambar dan pembacaan saya waktu zaman masih belajar…kebetulan, saya terbaca tentang penerbitan buku yang pernah saya terbitkan satu ketika di waktu bulan begini, sekitar tiga tahun lepas…penerbitan buku accounting untuk pelajar semester baru…terasa amat bermakna kerana impian saya untuk menerbitkan sebuah buku tercapai juga akhirnya…sedang itu juga, saya bertungkus lumus dengan projek master…menggila demi aper yang dipanggil segulung ijazah kedua tertinggi atau lebih dikenali dengan master…

dalam banyak banyak gambar, ader sesuatu yang menangkap mata saya…teman sebilik yang pendiam…perjalanan hidup saya semasa di universiti saling selang seli…semester pertama saya dengan kawan sekursus, semester kedua dengan budak perniagaan, semester ketiga dengan budak perancang bandar, dan akhir tahun dengan arkitek (yer, dan dier arkitek kini)…mungkin antara yang paling pendiam antara tiga orang lain yang tinggal bersama saya yang gila ini…

nama dier aisha…dan saya rasa, nama itu sesuai dengan orang nya…penyabar…mungkin sebab saya cakap banyak, suka memekak kuat kuat ketika menghafal formula dan terima kasih pada kerjaya yang saya pilih, saya memang sesuaidengan kerja bercakap…tapi kini, ahhhhhh (tidak mengapa kerana bukan itu yang saya mahu cerita kan sekarang)…kadangkala segan sebab bising dengan banyak cakap dan saya kelauar bilik – pergi bising di bilik sebelah (seorang kakak dari yunan dan seorang kakak dari terengganu – dan kedua kedua mereka sudah berkahwin)…aisha lebih mesra dipanggil dengan nama penuh – aisha…mengajar saya banyak benda dalam diam…dalam diam dier, dier buat kan saya jadi manusia lain bila dalam bilik dan bila saya dibilik bilik kuliah…dan dengan dier, saya mula kenal jiwa yang saya buna gsayu ketika dahulu…
 
aisha teliti, dan saya suka tengok dier bekerja dalam bilik…tekun…ader orang kata, kita kena sebilik dengan orang yang sama kursus dengan kita – jadi kita punya daya saing akan lebih tinggi dan sikap berlumba itu akan dalam keadaan maksima…tapi saya sebilik dengan dier yang lain kursus, saya lebih tekun saya rasa, walaupun saya agak suka bercakap…aisha orang nya bijak – jadi saya mahu jadi standing juga, walaupun ukuran penilaian kami berbeza…

kini sudah beberapa tahun berlalu – sejak saya jumpa aisha…terima kasih pada teknologi sebab kami masih lagi dapat berhubung…saya masih lagi dapat baca tulisan dier, saya masih lagi dapat menerjah gambar dier, berdoa agak ader pertemuan dengan dier sebab acap kali saya turun ke ibu negara, saya tidak berkesempatan untuk bertemunya…dalam banyak banyak benda yang saya rindu dengan aisha, saya rasa, saya rindu duduk makan dengan dier…sebab banding dengan saya, dier makan dengan sopan dan memang terserlah sifat kewanitaan nya…dan saya agak kurang sedikit, bukan sebab gelojoh…tapi kasar mungkin dan kalut bagai kata kawan kawan yang kenal dengan saya...saya manja sebenar nya, tapi manja itu mahal dan tidak semua mampu untuk dapat kan kemanjaan saya…agak kelakar mungkin dengan kenyataan ini…
malam tadi saya mimpi dier…saya harap bila saya berkesempatan nanti, saya jumpe dier…sebelum sel sel badan saya mengkhianati saya seperti sebelum ini, saya harap akan ader pertemuan…dan saya, bila saya mimpi bertemu dengan kawan lama, saya tahu aper makna nya itu…

saya sudah terlalu rindu…

“ kadangkala saya rasa saya bukan kawan yang baik…sebab saya tidak mampu berdiri sama tinggi, duduk sama rendah dengan kawan kawan saya yang hebat…tapi saya bersyukur, sekurang kurang nya, mereka hadir dalam hidup saya – memberi saya sebab lebih kuat untuk terus jadi manusia “

No comments:

Post a Comment