menghitung hari yang semakin pendek

Nemo Wagging Tail ...i love n miss u weet weet lalinggg...



rakan rakan saya :)

Wednesday, October 15, 2014

di saat segalanya selesai dan terjawab...

bila kita bersedia untuk memudahkan segala benda, jangan pernah untuk membanding beza dengan orang lain…jadilah diri kita yang sebenar dalam mencapai kebaikan yang kita tahu dan kita sedar dengan sebaiknya…di saat segalanya selesai dan terjawab, itulah ketikanya kita mendapat penghargaan dan pengiktirafan yang bukan sedikit daripada orang sekeliling kita…

sedar ataupun tidak, sesetengah daripada manusia sekeliling kita hanya berbual, mencari kita hanya mereka menghadapi masalah, memerlukan sesuatu dan apabila hajat mereka tercapai, secara ajaibnya, mereka akan menghilang begitu sahaja…ya, bila kehidupan mereka sudah bertambah baik, mereka hilang begitu sahaja…

dan itu membuatkan sebahagian daripada manusia (ya, mungkin kita-kita ini), yang lebih gemar menjadi penipu, pembelit, kaki temberang, kaki muslihat, dan sebagainya – hanya dengan tujuan untuk orang lain kagum dengan diri mereka…sukar menjadi diri sendiri yang kononnya tidak akan mempunyai kelebihan semata-mata takut untuk mengahdapi dunia…ya, mungkin dunia akan menghakimi kita secara buruk, secara negatif dengan siapa diri kita, tetapi bukankah menjadi diri sendiri itu lebih manarik?

sekejab…
kenapa aku tulis benda-benda begini sekarang?
oh, sebab aku sedang memberikan tumpuan kepada pembacaan aku…memang begini kalau aku sudah tenggelam dalam dunia yang aku sukai…aku selalu terfikir, indahnya kalau ada orang beri aku hadiah buku…berikan aku satu set buku dari rangkaian penulis yang aku gemari ataupun apa sahaja bahan bacaan yang aku suka kelek ke sana ke mari…dan ya, buat yang sudah lama mengenali aku, memang aku suka cium bau buku, nikmati sedikit demi sedikit dan memandangkan aku seorang yang membaca dengan pantas, aku sudah habis enam buah buku dalam minggu ini…semuanya aku beli secara atas talian…

kita semua pernah terjatuh…
mungkin ada parut yang tinggal kesan daripada kita terjatuh itu…
tetapi tahukah kita bahawa parut yang tinggal itu bukan kesan sebagai tanda peringatan betapa sengsara dan sakitnya kita, tetapi ia sebagai peringatan, betapa kuatnya kita melalui dan menghadapi kesakitan pasa suatu masa dahulu…ya, kalau kita pernah lari dari rumah, cedera dan sebagainya, kita tetap kembali pada rumah yang kita tinggalkan.

tidak…
tulisan ini bukan mahu mengajak kalian semua lari dari rumah, cuma mahu kita fikirkan sesuatu perkara…adakah kita akan kembali pada rumah yang kita tinggalkan? Adakah kita mahu cuba sesuatu yang melampaui keupayaan tanpa mahu menoleh ke belakang dan melihat apa yang pernah kita naungi selama ini?

aku memilih untuk duduk diam sebentar…
mahu melihat kembali bagaimana aku memulakan segalanya…
dari sekecil-kecil perkara…
ya…

sebolehnya, aku menulis yang pendek-pendek sahaja seperti dahulu layaknya…saat aku mula bertatih kembali, mengenal betapa bahasa kebangsaan aku mula terhakis apabila kesibukan membuatkan pertuturan dan pergaulan aku dengan bahasa ibunda sudah jadi entah apa-apa…ya, kembali kepada di mana aku bermula dan aku sedang mahu menulis sedemikian rupa…maaf kalau rumahnya penuh cacat cela…nah, aku kan masih lagi segumpal manusia yang punya cita-cita?

”lari dari rumah?
tidaklah…
itu cuma pengaruh dari bacaan aku saja…
tangan yang pernah menyeka kesakitan aku pada suatu ketika dahulu adalah lebih bermakna dan penting daripada beberapa tangan tidak terkira yang datang memberikan tepukan gemuruh dengan apa yang aku nikmati sekarang”


No comments:

Post a Comment