menghitung hari yang semakin pendek

Nemo Wagging Tail ...i love n miss u weet weet lalinggg...



rakan rakan saya :)

Monday, November 28, 2011

salahkah bercinta dengan suami orang...

dalam keadaan yang agak sejuk pada pagi itu, saya dengan ringan tulang menekses pesanan elektronik dari kenalan kenalan…yahoo mail messages adalah penghubung antara saya dengan kenalan kenalan semua yang jauh di mata tapi begitu dekat di hati…itulah lumrah kehidupan bukan…

dalam lambakan pesanan itu, ader sesutu yang menarik perhatian saya…pesanan dari seorang kawan lama sewaktu di zaman pengajian dahulu…rasa nya tidak begitu rapat, cuma kembali bertegur sape disebabkan dier membaca blog saya secara tidak sengaja…seperti yang dier minta, saya titipkan nombor telefon sebagai balasan surat elektronik yang panjang berjela…
 
kenalan : kamu dah baca aper yang saya tulis???...
saya : dah…
kenalan : aper pendapat kamu???...
saya : kamu serius dengan keputusan kamu???...
kenalan: yer…
saya : soalan ini mungkin agak klise, tapi dah tiada lelaki bujang ker???...
kenalan : dah banyak kali bercinta dengan lelaki bujang, tapi malangnya tiada penyudah yang baik…
saya : mungin kamu terjumpa orang yang salah…
kenalan : berapa kali lagi saya asyik kena jumpa dengan orang yang salah sebelum saya jumpa yang betul???...saya dah jumpa banyak dah, sampai saya tak larat…
saya : kalau kamu dah kata begitu, tapi kamu tak kesian dengan isteri dier???...
kenalan : isteri dier yang beri keizinan…
saya : setelah dier tahu kamu bersama kan???...
kenalan : memang, tapi sekurang – kurangnya kami berterus terang…
saya : kamu dah habis fakir???...benda nie masa depan kamu, masa depan keturunan dan sebagainya…tiada jalan patah balik…kalau kamu patah balik sekalipun, keadaan dah tak sama…
kenalan : saya nak tanya satu benda…
saya : aper dier???...
kenalan : kenapa orang mesti pandang rendah pada orang yang berkahwin dengan suami orang???...
saya : bukan pandang rendah, cuma, masyarakat kita masih ader stigma pada orang sedemikian rupa…alasan yang diberikan kepada orang yang berkahwin dengan suami orang ini kadangkala sukar diterima…mungkin sebab harta atau aper sahaja…
kenalan : saya nak kahwin dengan dier sebab cinta…
saya : siapa yang kahwin bukan atas dasar cinta???...kecuali orang yang kena kahwin paksa…
kenalan : dier dah kahwin berapa tahun, belum dapat zuriat…isteri dier benarkan dier kahwin lagi…kebetulan dier dan aku pernah menjalinkan cinta monyet zaman sekolah dahulu…salahkan???...
saya : maaf, saya tak boleh hukum kamu salah atau betul…itu terpulang pada kalian…cuma………..
kenalan : cuma aper???...
saya : dah bersedia nak menghadapi keluarga???...masyarakat???...
kenalan : nak takut aper pada mereka???...bukan mereka yang beri saya makan…
saya : memang bukan mereka yang beri kamu makan, pakai – cuma itulah, kita hidup bermasyarakat…benda – benda begini kita perlu ambil kira…kalau tak kisah itu semua, terpulang…saya cma tnya sebab saya tak nak kamu tertekan sendirian dikemudian hari…
kenalan : saya percaya saya boleh hadapi semua ini…saya dan dier bersedia…kami juga sudah buat perjanjian antara kami bertiga, saya, lelaki itu dan isteri dier…
saya : ohhhhh, sampai begitu sekali…
kenalan : untuk menjamin keadilan, begitu lebih baik saya rasa…
saya : terpulang…
kenalan : jadi, kamu akan mendoakan kami???...
saya : untuk kamu pilih yang terbaik, semoga pilihan kamu tepat…jalan yang dilalui dipermudahkan, saya hanya dapat doakan yang baik – baik sahaja…
kenalan : kamu tak pandang rendah pada saya kan Myza???...
saya : dengan harapan rumahtangga kamu harmoni dan poligami itu membawa keberkatan pada kalian semua…kalau keadilan dapat ditegakkan, saya tumpang gembira dengan itu semua…
saya bukan orang yang layak untuk menyatakan boleh atau tidak kahwin dengan suami orang (mungkin juga isteri orang) disebabkan saya sendiri tidak punya pengalaman sedemikian dan minta dijauhkan…biarlah kalau kepunyaan saya, hanya kepunyaan saya dan saya memang tabik kepada orang yang sanggup berkongsi rasa dengan wanita lain dalam melayari bantera rumahtangga…kalau ianya dibina dengan persetujuan bersama, dengan rukun yang baik, saya percaya, tidak mustahil untuk kekal bahagia sehingga beberapa keturunan sekalipun…

cuma, kalau kebahagiaan itu dibina atas penderitaan dan air mata orang lain, sendiri mau ingat yer???...hukum karma itu berlaku walaupun konsep nya mungkin ader yang mengatakan dari agama lain…yang penting, sisinya, benda baik dibalas baik, benda jahat, buruk padahnya…tidak, bukan saya menulis disebabkan dendam atau aper, cuma, saya percaya dengan janji Maha Pencipta Ynag Maha Bijaksana…kamu mungkin boleh mengaku diri kamu hebat dan pandai, tapi siapa Yang Maha Genius???...bukan kamu…
senyum…

“saya cuma mampu berharap agar setiap orang menemui kegembiraan yang mereka cari dan dambakan dalam hidup ini…saya???...yer, saya sudah jumpa dengan kebahagiaan hidup saya…harap harap berkekalan hendaknya”

( terima kasih yang sudi berinteraksi dengan saya di halaman cinta dan kehidupan-amyza…maaf kalau saya terlewat sedikit membalas komentar ataupun aper yang kalian titipkan…ohhhhh, buat yang bertanya sama ader boleh berkongsi pautan blog mereka di situ atau tidak, silakan sahaja…senyum )

“hidup ini bagaikan masa menunggu kenderaan awam…bila kita menunggu terlalu lama, tiada satu aper pun yang datang…bila kita mahu berlalu pergi, ajaibnya beberapa kenderaan datang ke sisi…aneh bukan???...”

 

No comments:

Post a Comment