menghitung hari yang semakin pendek

Nemo Wagging Tail ...i love n miss u weet weet lalinggg...



rakan rakan saya :)

Sunday, June 17, 2012

puan mulia...

Puan Mulia antara orang yang paling pandai membaca saya…sekilas aper yang terpancar di wajah saya, sudah dapat ditebak aper yang bersarang di minda sehingga perubahan kurang beberapa nani-saat sudah dapat diterjemah…pembaca paling menakutkan, pembaca yang mengerti air muka puteri sulung yang dilahirkan hampir dua puluh enam tahun lepas…

- Ibu, ader kah Ibu tahu yang Ibu akan tengok muka sebegini setiap hari untuk beberapa ketika???...muka yang tiada sebarang perasaan ceria –

sudah terdidik sejak azali, bahawa setiap kali saya menghadapi masalah, kesakitan itu akan saya alirkan kepada diri sendiri…tidak sesekali kemarahan itu saya hamburkan kepada manusia yang menghiris setiap inci urat dan kapilari jantung serta hati saya…di saat darah membuak panas, kemarahan, kesakitan, bahkan ader lagi yang datang mencurahkan asid masam, menitiskan perahan limau bagi membiarkan ia membengkak dan tidak mengerti erti kemaafan kepada diri sendiri…
itu saya…

tanggung kesakitan sendirian walaupun itu kesalahan orang lain lukakan…
mengomel perlahan menghadapi dinding biru wakaupun saya tahu tiada jawapan kedengaran…
menulis penuh emosi di buku lakaran sambil warnakan hujung setiap catatan…
manusia kosong seperti saya yang hanya bias menulis, bait aksara dibaca dalam bisu oleh kalian…
mungkin tanpa perasaan…
mungkin punya belas kasihan…
bahkan, kononnya ader yang ihsan…
tapi saya, tetap begini sejak sekian…

- ader sebab mengapa gelaran saya selama ini berubah dan diketahui oleh beberapa orang sahaja…sesiapa pun tidak boleh baca sakit yang saya rasa -
ibu : kenapa setiap kali kamu senyum mata kamu berkaca???...
saya : saya terlampau gembira …
ibu : ini ibu kamu, dari sebalik senyuman kamu ibu tahu perasaan kamu…
saya : ader kah ibu rasa saya akan menitiskan air mata…
ibu : simboliknya anak semacam kamu…
saya : kenapa???...
ibu : kerana kamu terlampau banyak cerita dan kisah dalam satu wajah…ibu tahu kamu seboleh nya cuba mengembirakan hati semua yang sayang kamu…kenapa???...
saya : sebab saya masih seorang manusia dan seorang anak...

diam, tahan…
menunggu penuh diam dan berusaha menjadi budak baik hampir setiap hari saya lakukan…
ahhhhh, sakit menunggu dan mengharapkan sesuatu yang tidak akan jadi kenyataan…
hakikatnya, saya bukan gadis yang dikurniakan kecantikan…
menjadi manusia yang cukup sifat sudah buat saya sujud kesyukuran…
cantik, menarik pastinya jauh dari jangkauan…tidak pernah saya idamkan…
impian???...

ketawa perlahan…
manusia beku ini selalu lepaskan ketawa dan sembunyikan tangisan…
makanan dihadam mencari gurauan…
senda dan tingkah menjadi satu santapan…
tinggalkan kesakitan…
paksa diri ukir senyuman…
walaupun terpaksa berpaut di dahan…
meskipun perlu tegakkan diri dan dongak ke hadapan…

No comments:

Post a Comment