menghitung hari yang semakin pendek

Nemo Wagging Tail ...i love n miss u weet weet lalinggg...



rakan rakan saya :)

Saturday, August 20, 2011

apabila warna kehidupan itu bersuara...


di suatu masa, warna – warna dunia mulai bertengkar…semua menganggap dirinya yang terbaik…yang paling penting…yang paling bermanfaat dan yang paling disukai…

hijau berkata, aku lah yang terpenting…aku adalah petanda kehidupan dan harapan…aku dipilih untuk mewarnai rumput…pepohon dan dedaun…tanpa aku, semua haiwan akan mati…lihat lah ke pedalam itu, aku adalah warna yang menghiasi kawasan itu…

biru menyampuk…kamu berfikir tentang bumi…pertimbangkanlah langit dan lautanyang luas…air lah yang mejadik dasar kehidupan dan awan mengambil kekuatan dari kedamaian dan ketenangan…tanpa kedamaian, kamu semua tidak akan menjadik aper – aper…

kuning pula bersuara…kenapa kamu semua kelihatan benar – benar serius…aku mebawa tawa, kesenangan dan kehangatan bagi dunia…matahari bermarna kuning, dan bintang – bintang berwarna kuning…setiap kali kau melihat bunga matahari, seluruh dunia akan tersenyum…tanpa aku, dunai tidak akan ader kesenangan…

oren menyusul…aku adalah warna kesihatan dan kekuatan…aku jarang – jarang kelihatan…tetapi aku berharga kerana aku mengisi keperluan kehidupan dunia…aku membawa vitamin – vitamin penting…aku tidak ader di mana – mana setiap saat…tetapi aku mengisi lazuardi di saat fajar atau saat matahari terbenam…keindahanku begitu menakjubkan sehingga tak seorang pun dari kalian akan terdetik difikiran orang…

merah tidak boleh berdiam lebih lama dan berteriak…aku adalah pemimpin!!!...aku adalah darah – darah kehidupan…aku adalah warna bahaya dan keberanian…aku berani untuk bertempur demi satu kuasa…aku membawa api kedalam darah…tanpa aku, bumi akan kosong laksana bulan…aku adalah warna hasrat dan cinta…mawar merah dan bunga poppy…

ungu bangkit dan berdiri setinggi – tinggi nya yang ia mampu…ia memang tinggi dan berbicara dengan keangkuhan…aku adlah warna kerajaan dan kekuasaan…raya, pemimpin memilih aku sebagai petanda kekuasaan dan kebijaksanaan…tidak seorang pun menentangku…mereka mendengarkan dan menuruti kehendakku…

akhir nya biru gelap berbicara perlahan dari yang lain nya…namun dengan kekuatan niat yang  sama…fikirkanlah tentang aku, aku warna diam…kalian jarang memerhatikan aku…namun tanpa ku kalian semua menjadik dangkal!!!...aku mempersembahkan pemikiran dan refleksi…matahari terbenam dalam kedalaman laut…kalian mmerlukan aku untuk keseimbangan dan perbezaan…untuk doa dan ketnteraman batin…

semua warna terus menyombongkan diri…masing – masing yakin akan kepentingan dirinya…perdebatan mereka kenjadik semakin keras…tiba – tiba, sinat halilintar melintas membutakan…guruh mengegar…hujan mulai turun, warna – warna terkedu bersama ketakutan…berdekatan satu sama lainmencarik ketenangan…

di tengah suara gemuruh, hujan berbicara…hai warna – warna yang tolol, kalian bertengkar satu sama lain……masing – masing ingin mendominasi yang lain…tidak kan kalian tahu bawaha kalian masing – masing diciptakan untuk tujuan khusus, unik dan berbeza…berpeganglah tangan dan dekatlah padaku…
menurut perintah, mereka pun mendekati hujan…yang kemudiannya berkata…

mulai sekarang, setiap kali hujan turun…masing – masing dari kalian akan membusurkan diri sepanjang langit bagai busur warna sebagai memperingatkan bahawa kalian semua  dapat hidup bersama dalam kedamaian…pelangi adalah harapan untuk hari esok…

jadik, setiap kali hujan deras turun membasahi dunia…dan saat pelangi memunculkan diri di angkasa, marilah kita mengingat untuk selalu MENGHARGAI SATU SAMA LAIN…MASING – MASING KITA MEMPUNYAI KELEBIHAN YANG UNIK UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN DI DUNIA DAN SAAT KITA MENYEDARI PEMBERIAN ITU…KITA BEROLEH KEKUATAN UNTUK MENCORAK MASA HADAPAN…


No comments:

Post a Comment