menghitung hari yang semakin pendek

Nemo Wagging Tail ...i love n miss u weet weet lalinggg...



rakan rakan saya :)

Saturday, July 9, 2011

berfikirlah secara positif & hadapi lah dengan senyuman...



percaya ker tak, sikap saya adalah cermin masa lampau saya…perbicaraan saya di masa sekarang merupakan amalan bagi masa depan saya…maksudnya aper?...yer, bahawa situasi pada masa lalu, sekarang dan masa depan saya dapat tercermin dari bagaimana sikap saya sehari-hari…camkan satu hal, sikap saya merupakan sahabat yang paling setia…namun jugak boleh menjadik musuh yang paling berbahaya…

bagaimana sikap mental saya adalah sebuah pilihan…samaada positif atau negative…



saya jugak pernah dengar yang orang kata…tak akan ader yang dapat menghentikan orang yang bermental positif untuk mencapai tujuannya dan aper yang dikehendaki nya…sebaliknya, tak ader sesuatu pun di dunia nie yang dapat membantu seorang yang sudah bermental negative… 

jika seseorang yang berpikiran positif, maka ianya pasti mampu menghasilkan sesuatu yang terbaik…kita akan lebih banyak memberi daripada menerima…jelasnya, kita akan lebih berkeyakinan untuk berjuang mencapai tujuan-tujuan yang positif daripada terus jer memikirkan hal-hal negatif yang mungkin jer terjadi dalam kehidupan kita sehari-hari…

selain tue jugak, tempat dan keadaan tidak menjamin kebahagiaan…kita sendirilah yang harus memutuskan aper kah kita ingin bahagia atau tak...kita yang mengambil keputusan, maka kebahagiaan tue akan datang dengan sendiri nya”…
dengan bersikap positif bukan bererti telah menjamin tercapainya sesuatu yang diusaha kan…namun, bila bersikap positif…setidak-tidaknya kita sudah berada di jalan menuju aper yagn kita usaha kan tue bukan…berhasil atau tidaknya usaha tue nanti akan ditentukan oleh aper yang kita lakukan di sepanjang jalan yang kita lalui tue… 

sepanjang pengajian saya selama beberapa tahun di institute pengajian tinggi…dah beberapa orang ilmuan yang berilmu tinggi yang saya jumpe dan saya jugak penah mendapat kn ilmu daripada diaorang…sume tue adalah pensyarah saya yang datang dari pelbagai latar belakang yang berbeza...apabila ditanya mengenai topic nie, pandangan diaorang jugak adalah berbeza-beza mengenai berfikir secara positif nie…antara yang saya ingat adalah :    
         


pilih lah beberapa perkataan atau ayat yang bernada positif…buat banyak salinan dan tampal lah di merata-rata tempat yang selalu dilihat…baca dan hayatilah perkataan tue…jadik kan ianya semangat untuk diri sendiri…buat lah selama seminggu…dalam masa tue, ayat tue akan melekat di dalam pemikiran kita dan ianya akan menjadik amalan kite seterusnya…


pilihlah seseorang yang dalam hidup nya kita rasa diri nya sentiasa berfikiran positif… cubalah carik hal-hal yang berkaitan dengan nya yang boleh di jadik kan contoh dan ubahlah pikiran-pikiran negatif itu mengenai orang tersebut dengan hal-hal positif tadi… sebagai orang beragama, tolong doakan pulak orang tersebut dengan hal-hal positif tadi dan mohonlah agar Tuhan menolongnya…

pilih satu hari istimewa dalam seminggu dan jadikanlah hari tue sebagai “hari 10″… bangunlah pada pagi hari dan yakinlah bahawa setiap orang yang akan kita temui bernilai “10″…dan lakukan lah mereka secara demikian…kita pasti akan marasa hairan sendiri melihat tanggapan yang akan kita peroleh dari orang-orang yang selama nie kita anggap remeh… 

tanda kan suatu hari dalam seminggu sebagai “hari berpikiran positif”…pada hari tue sume yang kita fikir harus lah positif jer…hapuslah kata-kata “tidak dapat,” “tidak pernah,” atau kata-kata lain yang sama maksud dengan nya…usahakan agar kita menemukan cara untuk mengatakan aper yang boleh kita lakukan… 

paling tidak sekali dalam seminggu, carik lah suatu yang boleh kita buat utk orang lain dengan ihklas…lakukanlah suatu yang khusus pada orang yang paling rapat atau yang paling dekat dengan kita…buat lah supaya ianya merasa bahagia dan senang dengan kita…

siapa yang tk nk berjaya?... 

kuncinya adalah jangan pernah sekali-kali berpikiran negative!...
Buang jauh-jauh perkara-perkara negative…jugak perkataan-perkataan negatif dari pikiran kita!...
jangan pernah ader lagi perkataan-perkataan seperti :
“pasti gagal”…
saya belum pernah melakukannya…
saya tak sanggup melakukannya…
saya belum siap melakukannya…
tue bukan tanggung jawab saya…


(cubalah dan buat lah sesuatu yang terbaik untuk diri kita…setiap orang mesti nk kn yang terbaik untuk diri nya bukan…aper pun yang terjadik, berjalan lah tanpa henti)

No comments:

Post a Comment