menghitung hari yang semakin pendek

Nemo Wagging Tail ...i love n miss u weet weet lalinggg...



rakan rakan saya :)

Wednesday, July 27, 2011

seindah cerita...bila cinta itu pahit macam kopi...

senyum…
memang lebar saya tersenyum apabila ader orang kata cinta itu pahit macam kopi… kelakar pun ader memandangkan saya adalah penggemar kopi, jadik kenyataan kalau cinta itu macam kopi sekalipun, masih lagi saya suka… cuma, saya mahu tanya sesuatu, apakah dari kopi yang pahit itu kita tidak dapat buat minuman yang manis serta lazat???... boleh bukan???...

hal yang sama jugak apabila bercakap mengenai cinta…memang saya bukan pakar, bukan jugak doctor cinta bahkan saya sering termenung jika diajukan persoalan begini… tetapi bercakap mengenai perkara yang boleh dibincangkan, saya hanya tersenyum... kenapa saya tidak pernah mahu bertanya kepada diri sendiri, benda yang pahit, yang membuatkan saya tidak selesa, pasti ader cara membuatkannya lebih indah serta bahagia bila menikmatinya…

bahagia…
derita…

siapa dalam dunia ini yang akan pilih derita bila dihadapannya terbentang luas jalan menuju kebahagiaan???...siapa yang akan pilih kesengsaraan jika kesenangan itu sudah dijanjikan???...semua orang akan mengejar kegembiraan dan meninggalkan kesedihan di belakang, tetapi tahukah kamu bahawa ader orang lebih rela memilih derita daripada merampas senyuman orang lain???...ader orang lebih senang menyusuri jalan yang berliku, penuh dengan cubaan dan penderitaan daripada memintas laluan orang lain untuk kegembiraan yang sementara???...

tidak mungkin…
mungkin kamu tak pernah tahu…sebab itu pada kamu, orang yang menahan diri dan mengawal perasaan serta mengorbankan kepentingan diri demi memastikan kamu bahagia hanyalah si bodoh yang kalah serta perlu dilupakan…salahkah dier berikan kamu peluang menikmati bahagia dengan orang yang kamu sayang serta cinta sepenuh jiwa demi memastikan dier dapat kekal disamping manusia itu sebagai kawan sahaja???...kamu tidak pernah akan mengerti sebab aper yang kamu lalui hanyalah satu bentuk kemanisan yang kamu sendiri tidak perlu bersusah payah untuk kecapi…

senyum lagi…
nipis…
sambil menghilangkan kebosanan dan menikmati secawan kopi yang tidak pahit, bahkan satu kurniaan yang tidak bertepi…


“ kawan sejati akan menjaga kita seperti seorang ibu, marah kita seperti seorang bapa, kacau kita seperti seorang kakak, buat kita meluat seperti seorang abang dan akan menyayangi kita lebih dari seorang kekasih…betul ehhhh???...saya sendiri kurang pasti…”



No comments:

Post a Comment