menghitung hari yang semakin pendek

Nemo Wagging Tail ...i love n miss u weet weet lalinggg...



rakan rakan saya :)

Saturday, July 23, 2011

sahabat sejati adalah harta yang tidak ternilai harga nya...


teman…
sahabat sejati...
sebagai manusia biasa, saya memerlukan kehadiran seorang sahabat sejati di dalam hidup…hidup nie tidak akan lengkap tanpa kehadiran seorang sahabat, lebih lebih lagi sahabat sejati yang boleh menjadik cermin siapa diri saya…

sahabat sejati...
mengatakan yang sesungguhnya…

sahabat sejati akan mungkin mengatakan, "berat badan kamu dah naik yer???" atau "kenapa kamu berpakaian begitu, amat tidak sesuai untuk kamu"…mengapa???...kerana sahabat sejati melakukan itu tidak lebih untuk kebaikan saya sendiri…tidak pernah sahabat sejati berhenti daripada menjadik alarm yang tidak berhenti memperingatkan saya bahawa saya menjadik diri saya sendiri kerana itu lah yang terbaik untuk saya…

menyampah???...tidak mungkin sama sekali…sahabat sejati tidak akan menjatuhkan saya…sahabat sejati mengatakan hal yang sesungguhnya sekalipun kesan nya amat menyakitkan hati…sahabat sejati mengatakan sesuatu yang terkesan “mendalam” tetapi sahabat sejati melakukan itu untuk menunjukkan keperihatinan yang sangat besar bagi diri saya…


sahabat sejati...
mengantar saya menggapai impian…

sekalipun sahabat sejati mengatakan hal-hal yang benar tentang saya, sahabat sejati tidak akan menghakimi atau mengkritik saya… sahabat sejati adalah pemberi pendapat yang terbaik, sekaligus sahabat paling sporting yang menyatakan bahawa semua impian saya akan dapat saya capai…walau pun kadang – kadang hal itu amat mustahil sekali…

sahabat sejati saling mendukung, saling percaya dan saling mengingatkan tanpa sikap menghakimi…sahabat sejati menjadi kotak untuk menampung impian saya sekaligus tempat mencurahkan air mata saat impian saya tak tercapai dan melambung terlalu tinggi untuk diraih…        
     

sahabat sejati…
tidak meminta balasan aper pun…

mungkin saya pernah saling meminjam barang atau wang pada sahabat saya dan ini adalah wajar…tetapi di luar itu semua, seorang sahabat sejati tidak mengharap aper pun dari saya…tidak mengharap kan saya akan memberikan sesuatu dalam bentuk material atau keuntungan lain…sahabat sejati hanya ingin berkongsi kesenangan bersama saya dan saling merasai kesenangan itu bersama…

sekalipun saya dalam keadaan susah, bersedih, jauh hati dan tidak memiliki aper pun, sahabat sejati akan selalu ader di samping saya…masih menjadi sahabat sejati yang sama baiknya seperti pada saat saya gembira dan bahagia…sahabat sejati selalu berkorban tenaga, buah fikiran, masa, dan berbagai hal lain untuk saya…tidak mudah melakukan semua itu tanpa balasan, sahabat sejati ader lah harta yang harus saya jaga…

sahabat sejati...
tidak akan mengubah saya…

sahabat sejati menerima aper pun diri saya, aper pun pemikiran saya dan sahabat sejati tidak akan meminta saya untuk berubah menjadik orang lain…mungkin sahabat sejati akan mengingatkan saya bila terlalu banyak mengambil makanan yang tidak sihat dan masih gemar mengambil minuman berkarbonat, tetapi sahabat sejati melakukan itu untuk kebaikan diri saya…sahabat sejati mungkin mengingatkan saya untuk tidak lagi selalu menangis setiap kali menghadapi masalah…tetapi sekali lagi, sahabat sejati melakukannya untuk kebaikan diri saya…


jika saya tidak suka dengan pilihan filem kesukaannya, sahabat sejati tidak akan memaksa saya untuk menonton filem tersebut…jika saya tidak suka kedai makan kesukaannya, sahabat sejati akan lebih memilih mengunjungi kedai makan itu seorang diri tanpa mengajaksaya kerana sahabat sejati tahu bahawa saya tidak suka…sahabat sejati menghormati saya, keputusan saya dan hal-hal yang tidak saya suka…as simple as that

sahabat sejati...
mahu menjadik pendengar untuk saya…

banyak orang yang kelihatan mendengar masalah saya dan bersimpati, tetapi hanya itu saja…kemudian mereka akan berlalu…tetapi seorang sahabat sejati tidak melakukannya, sahabar sejati akan mendengar aper pun yang saya katakana…bahkan bila memerlukan waktu berjam-jam…saat saya mencurahkan hati dan pemikiran saya, sahabat sejati benar-benar mendengarkan saya…melihat mimik wajah saya, menggali aper yang sedang saya rasakan dan sahabat sejati selalu tahu saat saya sedang berbohong mengenai perasaan saya ketika itu…

sangat sedikit orang yang mahu mendengarkan saya hingga mendalam, ini bukan satu pekerjaan yang mudah…kerana lebih banyak orang yang akan menghakimi dan mengkritik saya, itu lebih mudah daripada mendengarkan…sahabatsejati saya akan selalu mendengarkan saya tanpa kritik…kerana itu, saya lebih memerlukan seorang sahabat sejati yang mahu mendengarkan saya dibandingkan hanya bersenang-senang dan terlihat cool dengan beberapa orang, tetapi sebenarnya saya kesepian dan keseorangan…

“ setiap orang memerlukan sahabat sejati “




No comments:

Post a Comment